• Vliegtickets vanaf Schiphol worden de komende jaren waarschijnlijk duurder, zegt de belangenvereniging voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen BARIN.
  • Volgens BARIN verhoogt Schiphol de havengelden volgend jaar met 41 procent en gaan vliegmaatschappijen die kosten deels doorberekenen in hun vliegtickets.
  • BARIN vreest dat reizigers daardoor naar goedkopere luchthavens zullen uitwijken, zoals Brussel.
  • Lees ook: Krimp Schiphol wordt beperkt tot maximaal 485.000 vluchten per jaar

Luchtvaartmaatschappijen zullen de fors hogere havengelden van Schiphol de komende jaren waarschijnlijk deels doorberekenen in hun vliegtickets. “Een deel hiervan komt terug in de ticketprijs”, zegt Marnix Fruitema, voorzitter van de belangenorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen in Nederland BARIN. Hij vreest dat reizigers daardoor naar goedkopere luchthavens zoals Brussel zullen uitwijken.

Fruitema zegt dat de havengelden volgend jaar met 41 procent omhooggaan. “Na de eerdere stijging van 40 procent over de afgelopen periode van drie jaar en de cumulatieve stijging van 37 procent voor de komende drie jaar, wordt Schiphol een van de duurste luchthavens in Europa”, waarschuwt de voorzitter. BARIN dringt dan ook bij Schiphol aan op herziening van het voorstel, dat donderdagmiddag officieel bekend wordt gemaakt.

Hogere ticketprijzen voor reizigers zijn onvermijdelijk doordat de kosten van tegenvallers bij Schiphol worden verhaald op de luchtvaartmaatschappijen, reageert KLM op de tariefsverhogingen van Schiphol. “

Dit heeft “grote gevolgen” voor zowel de reiziger als de luchtvaartsector. Volgens KLM kiest geen enkele andere luchthaven in Europa voor een dergelijke verhoging, waardoor Schiphol de komende jaren aanzienlijk duurder zal zijn in vergelijking met andere Europese hubs zoals Parijs-Charles de Gaulle en Kopenhagen. “Ondertussen is Schiphol nog jaren bezig met bouwen en renoveren om de kwaliteit te bieden die reizigers en luchtvaartmaatschappijen mogen verwachten.”

Volgens de maatschappij schuift Schiphol extra kosten van tegenvallers en budgetoverschrijdingen voor een groot deel af op de reiziger.

Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht dat vliegtickets voor reizigers vanaf Schiphol volgend jaar met stijgen door de hogere haventarieven. De havengelden gaan volgend jaar met 41 procent omhoog voor luchtvaartmaatschappijen, werd donderdag bekend. "Uiteindelijk worden deze kosten grotendeels gedragen door passagiers die vanuit Nederland vertrekken en raken middenklassengezinnen direct in hun portemonnee", aldus easyJet.

Het huidige luchthaventarief voor vertrekkende passagiers ligt nu op 39 euro, maar stijgt volgend jaar naar 55 euro, aldus easyJet. De vliegbelasting blijft onveranderd op 29 euro, wat het totaalbedrag voor reizigers op 84 euro brengt.

Volgens Schiphol betalen luchtvaartmaatschappijen in 2027 vergeleken met 2024 gemiddeld ongeveer 15 euro meer voor een lokaal vertrekkende passagier.

Zorgen over concurrentiepositie Schiphol

"BARIN maakt zich grote zorgen over de concurrentiepositie van Schiphol vergeleken met andere (Europese) luchthavens, mede door een stapeling van allerlei kosten. We zullen voor eind november analyseren of we bij de ACM in beroep moeten gaan", aldus voorzitter Fruitema van de belangenclub van luchtvaartmaatschappijen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op eventuele verstoringen van markten.

Schiphol waarschuwde in augustus al dat de gebruikskosten van de luchthaven voor maatschappijen de komende drie jaar "fors" omhoog zouden moeten. Schiphol heeft meer geld nodig om het recordbedrag aan investeringen tot 2029 te kunnen bekostigen.

De luchthaven wil ook de eigen commerciële prestaties bij bijvoorbeeld het uitbaten van winkels opschroeven door het aanbod te vernieuwen. Ook zijn nieuwe leningen nodig, maar hiervoor moeten eerst de eigen inkomsten omhoog.

BARIN steunt het investeringsplan van Schiphol. De brancheorganisatie is echter "tegen het principe dat luchtvaartmaatschappijen de extra kosten of budgetoverschrijdingen moeten betalen". BARIN vindt het ook vreemd dat Schiphol nog steeds in de havengelden voor volgend jaar een compensatie kan inbrengen voor de gemiste opbrengsten uit de coronaperiode.

LEES OOK: Schiphol verwacht dat vliegtickets duurder worden door hogere kosten voor luchtvaartmaatschappijen